Maar goed, nu weer verder over de bouw. Voor dit model wordt in grote lijnen dezelfde bouwwijze gehanteerd als van het proefmodel. Terwijl het model schaal 1:100 aan het drogen is, ben ik alvast begonnen met het zagen van de spanten. 27 van de 31 zijn er nu klaar, geschuurd en al. Morgen, 11 juni, de overige 4 nog doen (was ik vergeten uit te printen). De spanten die klaar zijn even op een stalen buis van 22mm doorsnede gezet op ongeveer de juiste afstanden van elkaar. Zo kan ik zien hoe groot ie eigenlijk wordt en hoe de lijn loopt. Hmm, groot dus, maar dat wist ik van te voren. Die keuze is bewust gemaakt.
Links hiernaast een foto zonder de 4 spanten die er nog tussen moeten.
Zondag 11 juni: De laatste vier spanten ook gereed gekomen. Daarna 's middags naar de club geweest om met dat prachtige mooie weer te gaan varen. En tijdens een gesprek met clubgenoten nog enkele mooie tips gekregen. I.p.v. pur-schuim de ruimtes tussen de spanten vullen met piepschuim. Dit materiaal kun je dan heel mooi afsnijden via een gloeidraad. Bedankt voor deze tip Willem. Dit ga ik zeker proberen.
Daarop volgend een andere tip van Klaas: Zodra het piepschuim in model is gebracht met van dat brede bruine tape de romp omwikkelen waarbij de tape nat wordt gemaakt. Laat dit een nachtje staan en dan trekt dat heel mooi strak. Daarna alles met siliconenspray bespuiten zodat het polyester niet hecht aan de romp, dan is het binnenwerk er later makkelijker uit te halen na het openen van de romp.
In de tussentijd heeft mijn vader een mal gemaakt waarin straks de romp wordt opgebouwd. In deze mal kan de romp op twee verschillende hoogtes worden gehangen. De grootste hoogte laat toe dat de gehele romp inclusief de toren in zijn geheel kan ronddraaien. Dat gaat straks met polyesteren heel goed van pas komen.
CONTACT
Email: walrusklasse@gmail.com