easy html website building software

Bouw Walrusklasse schaal 1:33

Schaal 1:33, dat wordt 205 cm lang en dat gewicht......ja ik weet het.

Eigelijk was het de bedoeling schaal 1:25 te gaan bouwen (lengte wordt dan 271 cm), maar dat gaat nooit passen in mijn vervoermiddel. Ook niet in de reeds bestaande kar van mijn pa waarin een ander schip staat van 208 cm lang, de Happy Hunter.

De meeste leden bij onze club bouwen schaal 1:25, maar goed, je moet concessies doen zo nu en dan.

Het tekenwerk niet meegerekend, ben ik daadwerkelijk begonnen met de bouw op maandag 5 juni 2006, 2e Pinksterdag.

Maar lang hiervoor was het idee om een onderzeeër te gaan bouwen al jaren aanwezig.

Anderhalf jaar ervoor ben ik eerst begonnen met informatie inwinnen, contacten leggen, naar evenementen als Seabottom Subsail 2005 gaan etc.

Ook wil ik het varende model niet met conventionele zendapparatuur gaan besturen, daarover later meer. Er diende dus ook het een en ander getest te worden of de te gebruiken computertechniek en elektronika wel zouden kunnen wat ik zo graag wil.

Dat zijn lange avonden en weekenden programmeren en knutselen geweest, maar uiteindelijk wel gelukt. Nog niet draadloos, maar dat komt wel goed. Ook zitten tubben over de te gebruiken duiktechniek e.d., want dat is wel fijn om van te voren te bepalen. Ook daarin weer veel tijd besteed om te zoeken op internet, in boeken en tijdschriften en wederom bij andere bouwers van onderzeeërs en duikboten.

Onderzeeërs en duikboten .... dat is toch hetzelfde? Wel, volgens de Nederlandse (marine)taal niet. Begin bij de marine niet over de Walrusklasse duikboten te praten, want ze corrigeren je meteen.

Een duikboot stamt uit de eerste jaren, waarbij ze aan de oppervlakte varen en pas gaan duiken als ze in actie komen (aanvallen of vluchten) -> een DUIKboot dus. Tegenwoordig kunnen ze heel lang onder water blijven en komen alleen boven als ze bijvoorbeeld aan wal gaan -> een onderzeeër dus. Maar ach, als burger maken we ons daar niet zo druk over en bovendien is het bij het varen van dit soort modellen toch moeilijk om dagen of wekenlang onder water te blijven, dat houden de accu's toch niet vol. Hmm, misschien een klein dieselmotortje erin om stroom op te wekken voor het bijladen van de accu's, zoals in het echt ook gebeurd......nee, ik ga hem dan toch maar als duikboot gebruiken.

De eerste spanten

Maar goed, nu weer verder over de bouw. Voor dit model wordt in grote lijnen dezelfde bouwwijze gehanteerd als van het proefmodel. Terwijl het model schaal 1:100 aan het drogen is, ben ik alvast begonnen met het zagen van de spanten. 27 van de 31 zijn er nu klaar, geschuurd en al. Morgen, 11 juni, de overige 4 nog doen (was ik vergeten uit te printen). De spanten die klaar zijn even op een stalen buis van 22mm doorsnede gezet op ongeveer de juiste afstanden van elkaar. Zo kan ik zien hoe groot ie eigenlijk wordt en hoe de lijn loopt. Hmm, groot dus, maar dat wist ik van te voren. Die keuze is bewust gemaakt.

Spanten uitlijnen

Links hiernaast een foto zonder de 4 spanten die er nog tussen moeten.

Zondag 11 juni: De laatste vier spanten ook gereed gekomen. Daarna 's middags naar de club geweest om met dat prachtige mooie weer te gaan varen. En tijdens een gesprek met clubgenoten nog enkele mooie tips gekregen. I.p.v. pur-schuim de ruimtes tussen de spanten vullen met piepschuim. Dit materiaal kun je dan heel mooi afsnijden via een gloeidraad. Bedankt voor deze tip Willem. Dit ga ik zeker proberen.

Piepschuim vulling plus mal

Daarop volgend een andere tip van Klaas: Zodra het piepschuim in model is gebracht met van dat brede bruine tape de romp omwikkelen waarbij de tape nat wordt gemaakt. Laat dit een nachtje staan en dan trekt dat heel mooi strak. Daarna alles met siliconenspray bespuiten zodat het polyester niet hecht aan de romp, dan is het binnenwerk er later makkelijker uit te halen na het openen van de romp.

In de tussentijd heeft mijn vader een mal gemaakt waarin straks de romp wordt opgebouwd. In deze mal kan de romp op twee verschillende hoogtes worden gehangen. De grootste hoogte laat toe dat de gehele romp inclusief de toren in zijn geheel kan ronddraaien. Dat gaat straks met polyesteren heel goed van pas komen.